C. J. Tudor: Kříďák

by - 12/27/2018


Ahoj,
věřím, že jste si letošní svátky maximálně užili a stále se ještě nacházíte v blaženém stavu oslav a odpočívání. Já vám naruším mírumilovnou a kouzelnou povánoční atmosféru mysteriózním thrillerem od mladé debutující autorky C. J. Tudor. Kříďák přichází, střežte se, abyste mu unikli!

The Chalk Man
C. J. Tudor / Published 2018 in London

Jana Kunová / Praha v roce 2018
Kalibr (Euromedia)

320 stran / vázaná s přebalem
Thrillery / Detektivní romány

Všichni máme tajemství. Před některými utíkáme, ale ona si nás najdou. A některé hry končí vždycky stejně… 

Cítíte to v lese, ve škole i na hřišti, cítíte to v domech a v lunaparku. Cítíte to na většině míst v malém městečku Anderbury… strach, že vás někdo nebo něco sleduje. Začalo to na pouti roku 1986, kdy se stala ta nehoda. Toho dne potkal dvanáctiletý Eddie pana Hallorana – pana Křídu. Ten přivedl Eddieho na myšlenku nevinné hry pro něj a partu jeho přátel: za pomoci křídových kreseb si mohli nechávat vzkazy. 
Byla to docela zábava – dokud je křídoví panáčci nedovedli k tělu. Mrtvému dívčímu tělu, rozřezanému na kousky. Tahle událost se jim nesmazatelně vryla do nočních můr. A třicet let poté najdou v dopisních schránkách záhadnou obálku – s panáčkem a kusem křídy. Strašáci z dětských let totiž možná stále dokážou zabíjet.

Můj názor

Dokážete si vybavit škrábání křídy po tabuli a nepříjemné pocity s tím spojené? Když jsem si podívala na obálku Kříďáka, přesně tento pocit mě přepadl, což je myslím rozhodně efektní start mysteriózního thrilleru.

Knihu To od Stephena Kinga jsem nečetla, bohužel jsem neviděla ani zfilmovanou verzi (hrozný kulturní barbar!), nicméně jsem zbystřila, když jsem zaslechla, že Kříďák se přirovnává právě k tomuto prosnulému dílu. Odvážné přirovnání se určitě projevilo i na mém očekávání. Musím uznat, že autorka položila dobré základy pro svůj příběh. Zvolila si koncept prolínání minulosti a současnosti, dokonce si vybrala osmdesátá léta, která jsou jako dějiště pro záhadné a krvavé vraždy naprosto ideální. Do nich zasadila partu malých chlapců a jedné rusovlasé dívky, postavila do kontrastu dětskou nevinnost, hravost a zvídavost s drsnou realitou násilné smrti. A jako bonus přivedla k životě tajemného křídového muže. Na druhé straně naopak ztvárnila úpadek kdysi živoucího městečka i rozpad iluzí a nepovedené životní osudy postav.

Přecházet z jednoho časového období do druhého s sebou nese bohužel jistá rizika. Já jsem se i přes snahu pozorně číst dost ztrácela, což se bohužel během celé knihy příliš nezlepšilo. Příběh jsem vnímala jako chaotický. Autorka se snažila do relativně malého počtu stran dostat mnoho zápletek a dějových linek, což ve výsledku vytvořilo velký zmatek a nemohla vyniknout efektivita samotného námětu i motivu křídového muže. Poměr mezi napínáním a náhlým rozuzlením, které je na čtenáře překotně vychrleno během pár stránek, je silně nevyvážený.

Kříďák má velký potenciál, bohužel nelze ignorovat jistou zkostnatělost a nevypsanou ruky debutujícího autora. C. J. Tudor svému dílu věnovala jistě ohromné množství času a energie, bohužel se jí nepodařilo zcela dosáhnout kýženého výsledku, jelikož příběh nedokázala čistě a efektivně podat čtenářům. Bylo by ovšem nefér poukázat pouze na nedostatky. Kříďák má sice své chyby, ale čte se dobře, je ohromně napínavý, dramatický se správnou atmosférou strachu a nejistoty, takže jako dobrý thriller  vám ho určitě mohu doporučit.

Hodnocení

Obálka
85%

Obsah
65%

Za knihu srdečně děkuji společnosti Euromedia.
Související obrázek
Nejen opoždění Ježíškové kupujte knihu zde.

Maddie
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

12 komentářů

  1. Knížku vůbec neznám, ale zaujala mě :) Jen škoda, že celá knížka působí ve výsledku chaoticky, ale i přes to doufám, že si k ní cestu najdu a přečtu si ji :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  2. Na tuhle knížku všude narážím, takže jsem si ráda přečetla recenzi :) Mám na ni zálusk :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mně popravdě vůbec nevyhovuje název knížky, byť vím, že podle jména nemůžu moc soudit. Ale je to trochu jako s Kečupovými mračny - prostě mě to strašně odrazuje. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se nad názvem knížky většinou moc nepozastavuju :D
      Tedy líbí se mi ty krátké, protože si je zapamatuji.

      Vymazat
  4. Přiznám se, že mi to celé připomíná To, a jelikož To mě vůbec nevzalo není asi třeba tohle úplně číst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skutečně Kříďáka přirovnávají k To, ale je o něco slabší...

      Vymazat
  5. Kinga i jeho To miluju, takže se moc těším i na Kříďáka (ale Kinga nedá, ten je Bůh...:-D). Dostala jsem ho k Vánocům a určitě se na něj vrhnu v nejbližší době, viděla bych to někdy hned během ledna. :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Ty jo, tak sem vlezu a je tady úplně stejná recenze, jakou mám na vrchu blogu já. Tak jsem se docela pobavila. :D
    V klidu, ani já jsem nečetla (a taky neviděla) To od Stephena Kinga. Od tohoto autora jsem zatím přelouskala jenom Carrie, která mě příliš nenadchla. A pak jsem ještě poslouchala audioknihu Dýchací metoda, což byla povídka z knihy Čtyři roční doby - ta mě dost bavila, asi kvůli tomu člověku, který vážně věděl, jaký důraz má dávat na slova. :D Jinak jsem stejný barbar jako ty.
    Pro mě byl Kříďák knihou, kterou jsem si opravdu musela přečíst. Pronásledoval mě všude. Nebyla cesta metrem, abych ho nepotkala. A tak jsem se ani nedivila, když na mě čekal i pod vánočním stromečkem. A... já nevím, bylo to dobré, zajímavé, námět mě uchvátil, ale některé části mě vyloženě nebavily a konec se mi zdál až překombinovaný. Jinak jako prvotina to bylo povedené, ale žádný zázrak. :D
    Moc pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se na ni jdu podívat :D
      Já jsem si měla vybrat recenzní výtisk a Kříďák vypadal super :D

      Vymazat