Dvě města za dva dny

by - 6/01/2019

Ahoj,
jak se říká, čas jsou peníze a já s mojí kamarádkou a (nyní už bývalou) spolužačkou jsme se rozhodly to vzít vážně. Docela spontánně v opojné atmosféře rozlučkového víkendu jsme si naplánovaly dvoudenní výlet. Dělali jsme si ambice, že během méně než 48 hodin okusíme krásy dvou evropských měst - Budapešti a Vídně. A to vše s přátelským rozpočtem, avšak maximálním zážitkem.
Náš cestovatelský tým
Kdosi kdysi (a možná ne tak dávno) řekl, že cestovat s kamarádem je účinný způsob, jak ho začít naprosto nesnášet. Já sama jsem spíše preferovala sólo verzi cestování, kdy přátele potkám v cílové destinaci nebo si během výpravy nějaké nové najdu.

Jenže toto byla úplně jiná situace. Naše expedice měla být sladkou tečkou za osmi roky školního trápení a zároveň maturitní odměnou. V obou vybraných městech jsem již byla a líbila se mi představa, že budu smět svoje dojmy a poznatky sdílet s někým dalším. A nakonec, chtěly jsme dokázat, že ten daný jedinec se mýlí a že my dvě se rozhodně po společném výletu nesnášet nebudeme.

Toto je náš cestovatelský tým zaujímající odhodlané pózy pravých a neohrožených turistů, kteří se s nadšením vrhají do naprosto spontánních a dobrodružných akcí. Já a Bára - knihomolské duo s vytříbených smyslem pro sarkasmus (ona tedy víc než já :D).

Den první - Do Budapešti daleko

Jelikož jsme 1) ecofriendly a 2) relativně chudí studenti, vybraly jsme si vlakovou dopravu (na přejezd mezi městy jsme nakonec zvolily autobus). Ráno v sedm nástup na nádraží a před námi se rýsovala jízda trvající 5,5 hodiny. Vlak je velmi komfortní způsob dopravy, nikoliv však v případě rozbitého topení, které teplotu v kupé vyhání do nepříjemných teplot, a wi-fi, která náš vagón obchází mílovými kroky. Ale přežily jsme a pak už tu byla jen Budapešť... a déšť.

Fakt, že jsme v prvních dvou hodinách pochodování po městě promokly tak, že bychom mohly ponožky ždímat, nás ale neodradil. Já už jsem Budapešť navštívila před třemi roky s rodinkou a strávili jsme zde asi pět dní. Překvapivě dobře jsem se tedy zde orientovala. Na druhou stranu hlavní město Maďarska je podle mého názoru jedno z nejpřehlednějších míst, která jsem navštívila. Taky je mnohem zelenější a klidnější. Šílené davy zuřivých turistů jsme ani na těch nejvýznamnějších lokacích nepotkaly. Čechy jsme za celou dobu zaslechly pouze jednou. My jsme sice nikomu nerozuměly, ale oni taky nerozuměli nám, což bylo možná dobře.

Ačkoliv jsme měly k dispozici vlastně jen jedno odpoledne a večer, stihly jsme navštívit mnoho míst. Díky bohu se počasí vylepšilo. Z Markétina ostrova po nábřeží a nahoru na Castlle Hill s Rybářskou baštou, Chrámem sv. Matyáše jezdeckou sochou sv. Štěpána, Labyrintem i samotným zámkem, který je dnes přeměněn na muzeum. Prohlédly jsme si i ostatní přilehlé budovy, zahrady a další udržované prostory. Citadelu a Gellértovy lázně jsme nestíhaly, za to jsme se podívaly na tržnici, prošly jsme se ulicemi plnými obchodů a restaurací - jedna ulice se jmenovala Nádor, viděly obrovské ruské kolo (před třemi lety zde nebylo!), objevily jsme fontánu reagující na lidský pohyb a památník s pohnutou minulostí. Nevynechaly jsme ani slavnou Baziliku sv. Štěpána a samozřejmě parlament, jehož maďarský název Országhaz je pro mne doposud jazykolamem. Na každém místě jsme strávily pořádnou chvíli a zuřivě fotily - ať už památky, nebo taky samy sebe.

Ostatně se můžete podívat na naše instagramové účty a přidat odběr ( maddief.life  bara_kostalova). Na noc jsme si vybraly ubytování v hostelu v centru Budapešti, který navzdory své nízké ceně vypadal opravdu dobře a stylově. Přivítal nás recepční, jež byl dost možná mladší než my, nebo tak minimálně vypadal. Večeři jsme si nakonec uvařily ve zdejší vybavené kuchyňce. Jedno mínus ale hostel měl - i spadnutí špendlíku se rozléhalo jako rána z děla. Noční Pešť očividně bouřlivě žije, takže jsem až do rána poslouchala auta a rozjařené lidské hlasy. Spala jsem jen hezkou hodinku.

Den druhý začal nešťastně

Čekalo nás brzké vstávání, protože jsme chtěly ještě vidět aspoň Náměstí vítězství a pak se včas dostat na autobusové nádraží. Předchozí večer jsme se bavily s milou asijskou ženou, které ujel vlak přímo před nosem a musela se vrátit do hostelu. To jsme vůbec netušily, že to samé se stane i nám a že autobus uvidíme ujíždět směrem Vídeň bez nás na palubě. Jasně, že jsme si koupily jízdenky do dalšího spoje. Akorát cena narostla skoro šestkrát a z low-budget výletu se rázem stala docela drahá záležitost. V autobusu opět nešla wi-fi, dobýt se na záchod bylo skoro nemožné, světla občas náhodně blikala, zřejmě vyloženě vadný kus.

Do Vídně jsme však přijely. Skoro celou dobu mrholilo a my jsme měli na kontě už 27 000 kroků z předešlého dne, i přesto jsme navštívily významné dominanty královského města jako Belvedér a přilehlé zahrady, Svatoštěpánský dóm (v němž zrovna probíhala zádušní mše za Nikyho Laudu, všude stála policie, bodyguardi a kupa nedočkavých přihlížejících) či Hofburg. Vídeňská radnice a parlament stály schované pod lešením (kamkoliv cestuji, tam se nejvýznamnější budovy zrovna opravují), došly jsme na náměstí Marie Terezie oblehlé muzei, pokračovaly ke kostelu sv. Karla, viděly Operní divadlo a zakončily putování nad Sacher dortem. Bohužel, ve Vídni už se srocovaly větší davy divých turistů a nevlézt někomu do záběru se zkrátka nedalo.

Nesnášíme se?

Vlakový spoj domů jsme naštěstí stihly. Jenom cesta už se mi zdála nekonečná. Během dvou dní jsem v dopravních prostředcích proseděla až příliš mnoho času. Mimochodem ten den nám příroda nabídla nejkrásnější a nejbarevnější západ slunce v mém dosavadním devatenáctiletém životě.
Během méně než 48 hodin jsme viděly a navštívily drtivou většinu ikonických míst dvou královských měst střední Evropy. Já jsem naprosto spokojená.
A jaký je verdikt? Platí, že pokud cestuješ s kamarádem, začneš ho k smrti nesnášet? Ani ne. Samozřejmě se našly chvilky vzájemného nesouhlasu, rozhořčení, nepochopení a odporu, ale k hádce nedošlo, vlasy jsme si nevytrhaly, dokonce spolu máme stále hezký přátelský vztah. Takže cestovat ve dvou na dva dny se dá, aniž by vám to zničilo přátelství ;)).

Maddie
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

Fotky jsou ve vlastnictví mne a Báry Košťálové, kopírovat lze pouze se svolením a uvedením autora.

You May Also Like

22 komentářů

1. Skvelý článok aj fotky! :) Takéto výlety zbožňujem a Budapešť som už tiež navštívila, veľmi sa mi páčila, mesto dýchalo skvelou atmosférou :) Do Viedne sa chcem čo najskôr pozrieť tiež :)
    What A Fancy World

1. Vídeň je opravdu královské město, myslím, že ta atmosféra je tu ještě silnější. Ale zase je tam hodně turistů 😛

2. So awesome that you got to travel to these two places. I love traveling with my bestie... helps us make great memories together.

www.fashionradi.com

1. ... And definitely helps when you want to take a picture od yourself :D

3. Uff.. tedy přiznám se, že první reakcí byla závist. Během dvou dnů takhle projít dvě velká města se zdá jako skvělý výlet. Na druhou stranu, jak jsem četla dál a dál a zjišťovala, jaké vás potkali nepříjemnosti, jako špatné počasí, rozbité topení ve vlaku, téměř žádný spánek, bus vám ujel... Asi by to nebylo nic pro mě. Přítel mě chce vytáhnout v budoucnu (doufám, že ne letos) do Říma, tak jsem z toho docela vyděšená... Přece jen, dovolené v zahraničí vídám od mala leda na obrázcích katalogů nebo v článcích na blogách. Navíc 100% poletíme letadlem, což bude další moje premiéra. O.o Ale doufám, že se vrátím stejně nadšená, jako ty z Vídně a Budapeště.

1. Když si po sobě článek čtu, opravdu to zní docela negativně, ačkoliv já jsem to jako fiasko vůbec nevnímala. Prostě trochu vzrušení navrch, nemůže být všechno jednoduchý :D
      Tak to držím palce, ať to dopadne a vy si to užijete :)

4. Páni musel to byť super výlet a zážitky :-) Do oboch miest by som sa chcela ísť niekedy pozrieť, láka ma najmä Viedeň :-)

1. Vídeň je krásná, ale já mám prostě radši Budapešť :)

5. Do Budapešti i do Vídně bych se hrozně ráda podívala. Musel to být zážitek, tyhle nečekané problémy dokážou zkazit náladu 😀

1. Chvíli jsme pěkně nadávaly, ale ve výsledku to bylo vlastně fajn :)

6. Nádherné fotky. :) Musel to být skvělý výlet. :D Já bych takhle nemohla, určitě bych se ztratila se svým mizerným smyslem pro orientaci. :D

1. To je třeba vytrénovat 😄 2-3 roky zpátky bych se taky všude ztratila :p

7. Jé. :-)
    Vídeň miluju.
    Do Budapeště se letos chystáme s kamarádkou. Po tvém článku se tam fakt těším!

8. Já jsem přesně takový nějaký výlet chtěla udělat - Bratislava, Vídeň a Budapešť jsou vlakově hezky propojené. Jediný problém je pohlídat si, aby člověk nestrávil víc času ve vlaku no. To bych nechtěla.

1. Jo, to není úplně ideální balance :p
      Bratislava mě ještě čeká :)

9. Krásne fotky :) Ja som cez Viedeň buď len prechádzala, alebo som nemala poriadne čas sa tam pozohliadať, ale myslím, že to budem musieť v blízkej budúcnosti napraviť :) Každopádne, pekný článok

1. My jste taky spíš jenom procházely :D Ale já už jsem tam byla potřetí, tak město docela znám :)